Pendampingan Kelompok Mahasiswa dalam Meningkatkan Nilai Branding UMKM Lokal di Desa Blado Kecamatan Blado Kabupaten Batang

  • Hendy Setiawan Universitas Selamat Sri Batang
  • Choirunnisa Universitas Selamat Sri Batang
  • Meriwijaya Universitas Selamat Sri Batang
  • Yendra Erison Universitas Islam Darul ‘Ulum Lamongan
Keywords: Product branding, Blado village, MSME players, Local Products

Abstract

Success in creating local MSME product branding is a strategy for MSME players to grow. This is because without innovative product branding, local MSME players will not be able to survive. Only through attractive MSME branding will the product's market share be able to extend beyond regional boundaries. The purpose of this article is to describe that creating local MSME branding is really needed by MSME actors in Blado Village. Moreover, its implementation is supported by the presence of KKN students so that the mentoring process can be carried out. The mentoring service program for KKN students is important because they become facilitators who relate directly to the MSME community. Therefore, the method used in this service is a method of mentoring KKN students which it is hoped that the students will be able to translate this into society. The results show that program assistance to KKN students can be implemented well because students as facilitators to the community are able to carry out their duties with significant acceptance from the community of MSME actors.

References

Farahdiansari, A. P., Stighfarrinata, R., Noveldi, A., & Salak, K. (2023). Pengabdian mahasiswa unigoro melalui kkn tematik peningkatan daya jual kurma salak umkm mubarok sebagai produk unggulan bojonegoro 1,2,3). 4(2), 4533–4538.
Ilmiah, I., & Hariyana, N. (2023). Pendampingan Dan Penerapan Branding Produk Sebagai Strategi Pemasaran UMKM “Rempeyek Mak Sri.” Jurnal Pengabdian Kepada …, 4(3), 1627–1634. http://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/1163%0Ahttps://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/download/1163/875
Indy Millani, A., Layli, R. M., Putri, S. A., & Calvin, C. (2023). Pendampingan Umkm Kue Basah Di Kelurahan Gunung Anyar Melalui Desain Logo, Kemasan, Dan Merk. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sabangka, 2(04), 403–308. https://doi.org/10.62668/sabangka.v2i04.651
Junaidi. (2023). UMKM Hebat, Perekonomian Nasional Meningkat. Djpb.Kemenkeu.Go.Id. https://djpb.kemenkeu.go.id/portal/id/berita/lainnya/opini/4133-umkm-hebat,-perekonomian-nasional-meningkat.html
Nazhif, M. N., & Nugraha, I. (2023). Branding Umkm Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Ecoprint Andin Collection. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(1), 261. https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i1.12673
Rahmah, U., & Iryanti, E. (2023). Optimasi Upaya Pendampingan UMKM untuk Meningkatkan Branding UMKM Iborajut. Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(2), 98–105.
Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. 62–71.
Rochmawati, N. (2023). Industri dan UMKM Menggeliat, Pertumbuhan Ekonomi di Batang Capai 5.97 Persen. Radarpekalongan.Disway.Id. https://radarpekalongan.disway.id/read/47318/industri-dan-umkm-menggeliat-pertumbuhan-ekonomi-di-batang-capai-597-persen
Samsinas. (2023). METODE PARTICIPATORY ACTION RESEARCH DALAM PEMBERDAYAAN PENGRAJIN BATIK. Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 4(2), 214–226.
Sari, J. P. (2023). Pendampingan Pemasaran Digital untuk Peningkatan Branding UMKM di Desa Pematang Johar. Jurnal Nusantara Berbakti, 1(4), 154–161. https://doi.org/10.59024/jnb.v1i4.255
Setiawan, H., & Erison, Y. (2023). PARTA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Penguatan Kapasitas SDM Melalui Motivasi dan Edukasi Pendidikan Tinggi Bagi Siswa SMK NU Bandar Kabupaten Batang Pendahuluan. 4, 1–8.
Setiawan, M. ricky, & Purwanto, E. (2024). Pemberdayaan UMKM Dengan Pelatihan BrandingDan Penguatan Pemasaran Produk MenggunakanStrategi Branding Di Kebraon. Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 91–99.
Subari, W. A. (2023). Industrialisasi Kabupaten Batang Harus Berdampak pada UMKM. Mediaindonesia.Com. https://mediaindonesia.com/ekonomi/593758/industrialisasi-kabupaten-batang-harus-berdampak-pada-umkm
Suminto, A., Putra, A. M., Imari, I., Saddam, M., & Tri, A. (2023). Pendampingan Branding Improvement dan Digitalisasi Marketing Produk UMKM Berkah Alami “ Brangkal Ketela ” Desa Prayungan , Kabupaten Ponorogo. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat Kepulauan Riau, 3, 104–120.
Sutinnarto. (2022). Peran Pemerintah Daerah Kabupaten Batang dalam Penanganan Konflik di Kawasan Industri Terpadu Batang. Journal of Social and Political Science, 1, 1–8.
Waziana, W. (2021). Pendampingan Pemasaran Produk Home Industri Melalui Facebook Marketplace Bagi Pelaku Umkm Di Era Pandemi. Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 39–44. https://doi.org/10.56327/jurnalpkm.v2i2.26
Yulietta, A. L., Arni, A., Sianturi, G., Kurniawan, M. P., & Febrianita, R. (2023). Pendampingan Rebranding Untuk Meningkatkan Nilai Jual Pada UMKM Nyemil Yuk Kelurahan Nginden Jangkungan. Journal of Community Service (JCOS), 1(3), 275–281.
Published
2025-03-31
How to Cite
SetiawanH., ChoirunnisaC., MeriwijayaM., & ErisonY. (2025). Pendampingan Kelompok Mahasiswa dalam Meningkatkan Nilai Branding UMKM Lokal di Desa Blado Kecamatan Blado Kabupaten Batang. Hippocampus, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.47767/hippocampus.v4i1.933
Section
Articles