IMPLEMENTASI POHON PINTAR DALAM PEMBELAJARAN CALISTUNG

IMPLEMENTATION OF SMART TREES IN CALISTUNG LEARNING

  • Rospala Hanisah Yukti Sari Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
  • Supriadi Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
Keywords: Calistung, Elementary School, Education, Smart Tree

Abstract

At the elementary school level, the ability to read, write and count are basic capabilities that must be trained at every level of education. In Law Number 20 of 2003 concerning the National Education System, article 4 paragraph 5, it is stated that a principle in implementing education is to create a culture of reading, writing and arithmetic everywhere for every member of society. The aim of this activity is that there is a change in students' activeness and understanding in learning Calistung using smart tree media. The result of this Community Service activity is that there is an increase in students' understanding and activeness in learning Calistung as well as the creation of a balance between learning and playing, so that without students realizing it, playing is included in learning activities.

References

Aritonang, L.A. & Elshap, D.S. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Metode Jarimatika.

Daryanto. 2013. Media Pembelajaran Perannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Febiola, K.A. (2020). Pengaruh Media Video Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas XI SMK Kebon Jeruk. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 238 – 248.

Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. IAI Al Amanah Jeneponto. Jurnal Didaktika, 9(1), 1 – 8.

Hikmah, M. (2020). Makna Kurikulum dalam Perspektif Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 15(1), 458 – 463.

Hilaliyah, T. (2016). Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Membaca, 1(2), 187 – 194.

Kartikasari & Huda. (2018). Pengaruh Media Gambar Lalu Lintas terhadap Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa. Prosiding Pekan Seminar Nasional (Pesona).

Kuntarto, E. (2013). Pembelajaran Calistung. Universitas Jambi. E One Production.

Masykur, R. (2019). Teori dan Telaah Pengembangan Kurikulum. Lampung. CV. Anugrah Utama Raharja.

Munadi, Y. 2008. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Muttaqin, N. N. L. (2017). Pengembangan Media Pohon Pintar Berbasis Multimedia Dalam Model Pembelajaran CIRC untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 3(3), 499–507. https://doi.org/10.26740/jrpd.v3n3.p499-507

Rahman BP, dkk. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1 – 8.

Rifdah & Rizkiani. (2021). Pengaruh Media Video Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas XI SMK Kebon Jeruk. Metamorfosis: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 15(1), 45 – 54.

Rosiana, D. (2021). Pengaruh Permainan Pohon Huruf Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Pada Usia 5-6 Tahun di TK Pembina Jekan Raya Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Dan Psikologi Pintar Harati, 17(1), 44 – 54.

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, Anung dan Harjito. 2014. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, Dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Sutrisno. (2016). Berbagai Pendekatan Dalam Pendidikan Nilai dan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran,Vol. 5, 29 – 37.

Suyanto. 2005. Konsep Dasar Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena.

Published
2023-12-07
How to Cite
Sari, R. H. Y., & Supriadi, S. (2023). IMPLEMENTASI POHON PINTAR DALAM PEMBELAJARAN CALISTUNG . Hippocampus, 2(2), 99-107. https://doi.org/10.47767/hippocampus.v2i2.594
Section
Articles